donderdag 23 mei 2019

Tomatensoep met popcorn, ooit geprobeerd?

popcorn in de soep, maar dan anders
Alsof we helemaal niet acht weken moeten wachten op een vergunning om met een tuin te beginnen, zijn we al soeprecepten aan het verzamelen. Want hé, er is ook een volgend jaar.

Dus heb ik mijn oude zakjes popcornzaad tevoorschijn gehaald van vorig jaar. Rode, witte en blauwe. Om te kijken of we dat volgend jaar wèl kunnen aanbieden. Het is onze favoriete familiesoep, het recept namen we mee uit Ecuador, waar tomaten en popcorn oorspronkelijk vandaan komen. Tomatensoep kent bijna iedereen, maar weet je wel hoé lekker het is om daar vers gepofte (zoute) popcorn in te strooien? Telkens een handje.

Vorig jaar kwam er niet één maisplantje op. Pas nadat ik de zaadhandel had gebeld werd me duidelijk waarom niet: popcorn kiemt pas boven de 26 graden. Tja, dat is het bij ons zelden in mei. Geen nood, buurman had nog een oude aquariumverwarmingsbuisje en ik een grote speciekuip, daar zetten we twee emmers met compost in en bovenin die emmers zaaide ik de mais uit. Een wonder geschiedde: binnen een week ontkiemde het zaad.

Tomaten telen, dat kunnen we al, zeker als de zomer volgend jaar weer warm en droog wordt. Wat moet er verder in lekker tomatensoep? Beetje ui, beetje knoflook, bleekselderij of gewone, beetje thijm is ook wel lekker, er kan zelfs wat wortel doorheen of prei. Basilicum natuurlijk. Hmmm, ik kan bijna niet een jaar wachten. Nou eerst die popcorn maar eens volwassen krijgen.

Wat voor tomatensoep maken jullie?

2 opmerkingen: